Liambda zondas
Nuo 80-ųjų metų pabaigos daugelyje automobilių atsirado tokia detalė, kaip deguonies kiekio išmetimo dujose daviklis. Liambda zondas, O2 daviklis, deguonies daviklis (Oxygen Sensor) - taip įvairiai gali būti vadinama ši nedidelė, bet svarbi detalė. Pradėjus gaminti automobilius su katalitiniu išmetimo dujų neutralizatoriumi atsirado ir liambda zondo poreikis. Normaliam katalizatoriaus darbui reikia užtikrinti optimalų oro ir kuro darbiniame mišinyje, patenkančiame į degimo kamerą, santykį. Priešingu atveju katalizatoriaus sugebėjimas oksiduoti kenksmingas priemaišas bus nepakankamas ir neilgas. 14.7 oro dalių ir 1 kuro dalis - būtent tokia sudėtis užtikrina maksimalų kuro-oro mišinio sudegimą, o liambda zondas skirtas būtent tam, kad padėti "smegenims" (ECU) palaikyti šią proporciją. Priklausomai nuo deguonies kiekio išmetimo dujose, daviklis išduoda atitinkamą įtampą ir ECU koreguoja mišinio sudėtį keičiant į cilindrus paduodamo kuro kiekį.
Kaip tarpusavyje susieti katalizatorius ir liambda zondas?
Vertinant aukščiau pasakytą, tampa aišku, kad katalizatoriui būtinas liambda zondas, o štai ar liambda zondui reikalingas katalizatorius? Ar jis dirbs teisingai, jei katalizatorius, pavyzdžiui, pašalintas? Pabandysime atsakyti: daviklis stovi prieš katalizatorių ir matuoja deguonies kiekį dujose būtent prieš jį, ir po katalizatoriaus pašalinimo matuos toliau, tai yra katalizatoriaus buvimas arba nebuvimas neįtakoja signalų, kuriuos išduoda liambda zondas, juos įtakoja tik deguonies kiekis. Kitas reikalas, kai stovi du deguonies davikliai, vienas prieš katalizatorių, o kitas - po juo. Signalų iš antro daviklio pagrindu vyksta papildomas mišinio kiekio koregavimas, o deguonies kiekis po dujų perėjimo per katalizatorių, be abejo, keičiasi, ir štai tada jo nebuvimas gali neigiamai atsiliepti kuro-oro mišinio susidarymo procesui.
Ar galima atjungti liambda zondą?
Pakeitus katalizatorių rezonatoriumi, liambda zondo, kaip detalės, užtikrinančios be viso kito kokybišką katalizatoriaus darbą, buvimas tampa nesvarbus, dėl to dažnai iškyla klausimas: ar galima eksploatuoti automobilį visai be liambda zondo? Čia vieningo sprendimo nėra. Paprasčiausiai ir teisingiausiai ši užduotis sprendžiama tuo atveju, jei duotame automobilyje numatyta galimybė perprogramuoti ECU į darbo režimą be katalizatoriaus, kaip, pavyzdžiui, daugelyje BMW automobilių su Bosh "smegenimis" (Siemens - ne perprogramuojami). Šiuo atveju pašalinus katalizatorių keičiasi valdymo programa ir liambda zondas tiesiog yra nuimamas. Kai kuriuose automobiliuose perprogramavimas neįmanomas ir daviklio gedimas stipriai įtakoja variklio darbą, tada išeities nebėra - turi stovėti veikiantis daviklis. Taip pat daugelyje automobilių liambda zondo gedimas arba nebuvimas beveik neatsiliepia nei dinamikoje, nei kuro išeikvojime, toks pliusas yra, pavyzdžiui, daugumoje 90-ųjų metų pradžios Toyota ir Mercedes markės automobilių. Tokiu atveju galima ramiai eksploatuoti mašiną ir be daviklio, tačiau, be abejo, geriau, kai viskas yra tvarkoje.
Ar galima pakeisti tarpusavyje daviklius iš skirtingų automobilių?
Liambda zondai skiriasi tarpusavyje sriegine dalimi, pašildymo buvimu, laidu kiekiu ir jungtimi. O darbo principas ir pats darbo elementas, visuose davikliuose beveik vienodas. Dėl to, jei jūsų daviklyje trys laidai ir sriegis 18x1.5, tai galite drąsiai statyti universalų daviklį su tokiais pat parametrais, arba, pavyzdžiui, nuo VAZ 2110. Daviklis dirbs teisingai, o jo patikimumas ir ilgaamžiškumas priklausys jau nuo gamintojo. Jei nepasitikite "Žigulio" detalėmis, o reikiamo daviklio nebėra, tai parduotuvėse galima surasti beveik bet kokio tipo universalų daviklį. Svarbiausia ne supainioti lituojant laidus. Net sriegio nesutapimas, ne toks jau baisus. Daugelyje japoniškų automobilių liambda zondo sriegis mažesnio skersmens, nei europietiškų, ir tik, jei daviklis stovi ne ketaus kolektoriuje, tai galima tiesiog įvirinti veržlę su reikiamu sriegiu. Tik reikia atsiminti, kad bandymas sutaupyti nedidelę sumą dažnai sąlygoja ar didesnius nuostolius, ir prieš ką nors perdarinėjant savo mašinoje, reikia tai gerai apmastyti.
Ko nemėgsta deguonies daviklis?
Darbinis daviklio elementas labai jautrus ir greitai išeina iš rikiuotės, jei paveikiamas kenksmingomis priemaišomis, esančiomis nekokybiškame benzine, ypač kenksmingas yra švinas. Į degimo kamerą patenkantys antifrizas, arba tepalas, perkaitimas arba blogi kontaktai elektros laiduose, taip pat neigiamai veikia jo ilgaamžiškumą. Patikrinti darbingumą galima tiek oscilografu, tiek ir liambda testeriu, tačiau pastarasis retai sutinkamas autoservisuose, nors yra daug tikslesnis.
|