Bandau sudėti viską apie tepalus, kad galima būtų pasirinkti optimalius jūsų automobiliui (beje čia tik teorija, BMW turi savo standartus, ne visada užtenka vien teorinių žinių, ypač ši teorija negalioja garantiniams automobiliams). Reikia nepamiršti, kad tepalų kokybė nusakoma daugeliu parametrų ir konkretus pvz. 5W40 nenusako esminiu tepalo savybių (t.y. skirtingų gamintojų, bus skirtingos tepalo savybės).
Nuorodos:
Variklinių alyvų SAE J-300 DEC-99 klasifikacija (lietuviškai)
Praktiškai viskas, ką reikia žinoti apie tepalus: žymėjimai, savybės, pasirinkimas
Motor Oil Viscosity Grades
įvairių skysčių klampumo lentelė pagal temperatūras
The Effects of Viscosity
API Engine Oil Classifications 2002
Wikipedia info apie klampumą - sausa teorija (protinis apšvietimas formulėmis)
Dyno tepalų testai - sena, bet idomi info
Tepalų teorinių savybių palyginimas:
EDGE 10W-60 (SAE 10W-60 for special BMW M-Series engines)
Test - Method(s) - Unit - Typical
Relative Density - 15°C - ASTM D4052 - 0.864
(skysčio tankis)
Appearance - Visual - Clear & Bright
(išvaizda)
Viscosity 100°C - ASTM D445 - mm²/s - 24.2
(klampumas prie 100C)
Viscosity 40°C - ASTM D445 - mm²/s - 161
(klampumas prie 40C)
Viscosity Index - ASTM D2270 - None - 179
(klampumo indeksas)
CCS -25°C - ASTM D5293 - cP - 4860
(pasipriešinimas užvedant prie -25C)
Flash Point, PMCC - ASTM D93 - °C - 200
(Užsiliepsnojimo temperatūra)
Ash, Sulphated - ASTM D874 - % wt - 1.1
(cheminių priedų kiekis, kurie sudegdami palieka nuosedas)
Total Base Number, TBN - ASTM D2896 - mg - KOH/g
Pour Point - ASTM D97 - °C - -51
(užšalimo temperatūra)
EDGE 0W-30 (SAE 0W-30 for modern engines)
Test - Method(s) - Unit - Typical
Relative Density - 15°C - ASTM D12985 - 0.8385
Appearance - Visual - Clear & Bright
Viscosity 100°C - ASTM D445 - mm²/s - 12.2
CCS -35°C - ASTM D5293 - cP - 5800
Viscosity 40°C - ASTM D445 - mm²/s - 72
Viscosity Index - ASTM D2270 - None - 167
Pour Point - ASTM D5985 - °C - -54
Flash Point PMCC - ASTM D93 - °C - 212
Total Base Number - ASTM D2896 - mg KOH/g - 10.3
Ash, Sulphated - ASTM D874 - % wt - 1.0
EDGE Turbo Diesel 5W-40 (SAE 5W-40 505 01 approval for VW engines)
Relative Density at 15ºC - ISO 3675 / ASTM D1298 - g/cm3 - 0.85
Viscosity at 40ºC - ISO 3104 / ASTM D445 - mm2/s - 85.3
Viscosity at 100ºC - ISO 3104 / ASTM D445 - mm2/s - 14.2
Viscosity Index - ISO 2909 / ASTM D2270 - 169
CCS -30ºC - ASTM D5293 - mPa.s - 6110
Total Base Number - ASTM D2896 - mgKOH/g - 7.4
Flash Point (COC) - ISO 2592 / ASTM D92 - 0C - 252
Pour Point - ISO 3016 / ASTM D97 - 0C - -39
Sulphated Ash - ISO 3687 / ASTM D874 - %m - 0.79
Mano išvesta teorija ir supratimas:
1. Užšalimo temperatūra, kuri iš principo nėra problema, jeigu tepalas pilnai sintetinis (Pour Point)
2. Pasipriešinimas skysčio judėjimui (pradedant pumpuoti iš karterio), kuo mazesnis, tuo geriau - (CCS)
3. sąlyginai didelis klampumas prie tam tikrų temperaturų (Viscosity at), kuo didesnis parametras - tuo storesnis sluoksnis tepalo pasidengia. Minusas per didelio parametro - padidejusios kuro sanaudos (dėl to nauji varikliai pritaikomi mažesniam klampumui)
4. Kuo mažiau "sulfatiniu pelenu" (Sulphated ash), nes prie aukštų temperatūrų butent jie sudaro nuosėdas ir prilimpa prie cilindro sieneliu, tuo pačiu didėja šansas sugadinti ziedus.
5. Viscosity Index parodo tepalo kokybę kintant temperatūrai - kuo mažiau pasikeicia klampumas, tuo aukštesnis šitas balas. (>= 160 jau yra geras parametras ir kuo daugiau, tuo geriau).
Kol kas tiek