Kai senai pirkau E38, tuo metu buvau jaunas ir mažai žinojau apie automobilius ir jų komplektacijas. Prieš tai važinėjęs „bulkomis“ ir „opeliais“, nežinojau, kad yra tokie dalykai kaip: sėdynių elektros valdymas, atmintis, elektrinis vairo reguliavimas ir kiti „navarotai“. Tas faktas, kad E38 sėdynėje su rankiniu valdymu, visos rankenėles buvo vienoje vietoje ir jų buvo daug, labai džiugino iš pradžių. Bet vėliau, kai pradėjau domėtis modeliu, sužinojau, kad E38`ame gali būt labai daug visokiausių įdomiu dalykėliu. Labai užsinorėjau Comfort sėdynes, būtent su atmintim, nes vairuojam kartu su žmona ir tikrai jau pradėjo knisti sėdynių reguliavimas prieš kiekviena kelionę. Tada ir prasidėjo schemų studijavimas. Galvojau, kad bus labai sunku padaryt tokia modifikacija. Bet pasirodo, kad nelabai. Nes iš tikrųjų tereikia:
1. Pakeist sėdynes
2. Įdėti rele i tam tikrą paruošta vietą
3. Įdėti sėdynių reguliavimo mygtukus i durys
4. Pravesti laidus nuo mygtuku iki langu valdymo bloko
5. Aktyvuoti sėdynės pagrindiniame modulyje, diagnostinio laido pagalba.
Užtrukau apie pora valandų. Sunkiausias dalykas šiame darbe buvo - išsukti sėdynių varžtus
Dabar parašysiu, ko reikės šiam patobulinimui:
- Paprastos elektrinės, Comfort ar Contour sėdynes- Rele (dalies numeris: 8 365 960). Kaina apie 30lt.
- Durų mygtukai (dalies numeris: 8 352 160). Kaina apie 30lt.
- Durų mygtukų jungiklis(baltos spalvos) ir jo dangtelis (juodos spalvos) (dalies numeriai: 1 383 648, 1 383 816). Kainuos apie 15lt (
http://www.bmwautodalys.lt)
- 11 x Kištukų (dalies numeris: 0 005 197), kurie bus įdėti į mygtukų ir langų bloko jungiklius. Bet vieno kištuko kaina - 6,5lt (
http://www.bmwautodalys.lt), išeina gana nemaža suma.
- Keletas metrų varinio laido su diametru 0,5 kv. milimetru. Arba, kad sutaupyt pinigėlius ir nepirkt kištukus, jungiklį ir laidus, rekomenduoju padaryt taip: šrote ar forume nupirkit vairuotojo durų laidyną nuo E38 kur buvo elektrines sėdynes su atmintim. Sumokėsit 20-30lt, ir gausit iš karto: reikalingą jungiklį, laidus ir pilna kištukų, kurių užteks ir kitoms modifikacijoms ateityje.
Pradėsim modifikuot.
1. Sėdynių keitimas.Nuimkit plastikine apsaugą nuo sėdynės bėgių. Atsukit 4 žvaigždės tipo T50 varžtus tvirtinančius sėdynė prie mašinos.
Atsukit T50 varžtą, kuris tvirtina saugos diržta prie sėdynės (pavaizduotas raudonai). Atjunkit troselį (pavaizduotas geltonai), kuris tvirtinamas prie sėdynės. Jis reguliuoja saugos diržo aukštį, priklausomai nuo to, kokioje vietoje yra sėdynė, t.y. kuo toliau nuo vairo randasi sėdynė, tuo aukščiau bus saugos diržas.
Atjunkite sėdynės jungiklį ir ištraukite sėdynė iš mašinos. Įdėkite naują sėdyne ir pajunkite jungiklį. Būna dviejų tipų jungikliai, juodi ir geltoni. Juodi stovi ant iki-restailinių modelių, geltoni ant restailinių. Jie yra skirtingi, todėl jei jus turite senesne mašina ir norit įsidėti naujesnes sėdynes iš facelifto ar atvirkščiai, tuo atveju reikės geriau pastudijuot schemas ne tik jūsų automobilio, bet ir pvz facelifto, kad suprast kaip pritaikyti kita jungikli prie jūsų automobilio. Pajungti įmanoma, bet užtruks daugiau laiko studijuojant ir lituojant laidus. Taigi prasčiau nusipirkt sėdynės su tokiu pat jungikliu kaip stovi jūsų automobilyje. Bus paprastas plug-n-play.
2. Relės įdėjimas Relė reikalinga tam, kad užmigdyti sėdinė po kažkiek tai laiko kai jus užrakinat mašina. Kai įjungiat diegimą, relė užmaitina F15 ir F16 saugiklius po kapotu (pavaizduoti mėlynai), o jie jau maitina vairuotojo ir keleivio sėdynės. Visas laidynas jau yra mašinoje, galit tuo įsitikinti. Saugiklyne po kapotu rasite F15 i F16 saugiklius. Taip pat į sėdynių jungiklius ateina stori maitinimo laidai. Į tą vietą, kur turi stovėt relė, irgi ateina laidai. Tiesiog reikia įdėt ją i vietą, kuri randasi už „bardačioku“ (pavaizduota raudonai). Ardyt „bardačioko“ nereikia, tiesiog įdekit ranka pro skylė „bardačioko“ viršutinėje dalyje ir viskas. Kai įdėsit relė, praktiškai jau galit naudotis sėdynes elektros funkciją. Tiktai dar nebus atminties.
3. Reguliavimo mygtukų įdėjimas į duris Visu pirma reikia nuimti durų apmušalą. Pasižiūrėkit youtube video kaip tai daroma
http://www.youtube.com/watch?v=eXQoBOL0l0M. Bus labai sunku pradėt ardyt, bet kaip sakoma akys bijo, rankos daro. Nuimkit apatinė lempą su plokščiu atsuktuvu ir atjunkit jungiklį.
Ten kur stovi durų rankenėle, nulupkit maža apvalia dangtelį ir pamatysit paprastą varžtą. Išsukit tą varžtą.
Visa panėle laikoma žaliais pipsiukais panėles perimetru aplink. Dar yra vienas didelis laikiklis centre. Pradekit traukt ant savęs panėles viršutini kraštą, kaip pavaizduota ant foto. Ir po truputi nulupkit visus pipsiukus aplink panėlę. Tiktai atsargiai, be fanatizmo, kad nesulaužyt tų vietų prie kuriu tvirtinasi tie pipsiukai.
Panėle dabar laikoma tiktai centrinio laikiklio. Dabar paimkit už panėles rankenos ir pakelkit panėle i viršų ir jinai bus nuimta. Atjunkit visus jungiklius. Štai taip atrodo tas metalinis laikiklis.
Štai čia jis randasi (pabriežta raudonai).
Iš apmušalo pusės yra toks plastikinis laikiklis kuris maunamas ant to metalinio laikiklio duryse.
Iš galines apmušalo pusės toje vietoje, kur turi būt atminties mygtukai, jus pamatysit jau paruošta skylę. Pažiūrėkit pro skylę, ant juodo plastiko pamatysit stačiakampio formos griovelį. Jums reikės paimti aštru peili ir atsargiai išpjauti tą stačiakampį, tiktai be fanatizmo, tuo atvėju mygtuku skyle bus lygi ir graži.
Tiesiog įdekite mygtukus į skylę. Jus galite pakeisti mygtukų skaičių tvarką. Mygtukai lengvai ardomi ir tiesiog reikės permest juos iš vienos pozicijos į kitą.
4. Laidų pravedimas. Visu pirma, jei nematėt anksčiau BMW elektro schemas, galit paskaityt mano sukurta tema apie BMW WDS programa
viewtopic.php?f=29&t=126176.
Mygtuku pajungime yra toks niuansas. Jei mašina buvo pagaminta po
Rugsėjo 95, atminties mygtukus reikės jungti prie langų reguliavimo bloko.
Štai pajungimo schema. Kaip matome reikės pravesti 5 laidus nuo mygtukų iki langų bloko. Ir dar viena žemės laidą.
Reikės išardyt jungikli (nuimamas šoninis dangtelis), jus pamatysit lizdų numeraciją ir žinosit kur reikės kišt reikalingus kištukus.
Pagal schemą žemės laidas jungiasi prie žemės laidų sujungimo taško X697. Tai vieta kur sulituoti visi rudi laidyno žemės laidai. Aš ja neradau, nes jinai turbūt buvo paslėpta kažkur tai duryse po garso izoliacijos, tai tiesiog prijungiau žemės laida, prie rudo durų apšvietimo laido, nes jis atitiko 0.5mm storio. Praktiškai štai ir visas laidų darbas, dabar reikės pajungti laidus ir surinkti viska atgal.
Tuo atveju jei mašina buvo pagaminta iki
Rugsėjo 95, atminties mygtukus reikės jungti ne prie langu bloko, kaip nagrinėta anksčiau, o prie durų modulio A23, kuris randasi po dinamiku (žiūrėkit piešinuką). BMW E38 modelio gamybos pradžioje, durų modulis ir langu blokas – buvo atskiri dalykai. O po
rugsėjo 95 juos sujungė į vieną modulį.
Dabar pažiūrėsim schemą, čia yra dar vienas mažas niuansas. I A23 durų modulį reikės pravesti tiktai 4 laidus. Viena žemės laidą pajunksim į (kaip ir anksčiau minėta) žemės laidų sujungimo tašką X697 arba prie apšvietimo laido. Ir vienas paskutinis (mygtuku apšvietimo) laidas bus pajungtas prie langų modulio S126.
5. Sėdynių kodavimas su diagnostiniu laidu. GM modulyje reikia įjungti funkciją
PM_SITZMEMORY. Taip pat reikia pakeisti ZCS kodą. Kaip tai padaryt, galit pasiziuret
čia.
Na praktiškai, štai ir viskas. Galit mėgautis naujomis sėdynėmis.
Asmeniškai daug skirtumo nepajutau tarp paprastų odiniu su rankiniu valdymu ir Comfort sėdiniu. Priputimo mieste irgi nenaudoju, ilgoje kelionėje pabandysiu kada nors, žmones sako, kad truputi atpalaiduoja juosmenį. O pečiu palaikymo funkcija gana nebloga, dabar biškeli patogiau ir tvirčiau sėdžiu ir petys ne taip pavargsta kaip anksčiau. Pats svarbiausias dalykas kuri gavau, tai atmintis. Dabar turiu savo mygtuką, paspaudžiu, sėdynes susireguliuoja patys, sedi ir važiuoji. Komfortas
Sėkmės visiems.